هوا شناسی
گالری تصاویر
فدراسیون
کردستان

گزارشی از عملیات شبانه‌ی نجات در «شاهکوه»؛ بیم و امید در پیمایش خط الرأس «گاوکشان»!

بیم و امید در پیمایش خط الرأس «گاوکشان»!

دو کوه‌نورد گرگانی که در پیمایش خط الرأس گاوکشان در ارتفاعات شاهکوه در برف و کولاک گرفتار شده بودند در عملیات امدادگران جمعیت هلال احمر گرگان از مرگ نجات پیدا کردند.

این دو کوه‌نورد جوان وقتی در ارتفاع 3900 متری گاوکشان تصمیم به پیمایش خط الرأس گرفتند دچارسرمازدگی و آسیب دیدگی شدند.

«سید طاها میرصادقی» مسئول امداد و نجات جمعیت هلال احمر گرگان درباره عملیات نجات این دو کوه‌نورد به خبرنگار گروه زندگی روزنامه ایران گفت: این دو کوهنورد حرفه‌ای برای صعود زمستانه به منطقه شاهکوه گرگان آمده و پس از صعود از ارتفاعات 3900 متری گاوکشان تصمیم به پیمایش خط الرأس گرفتند. این منطقه بهمن گیر است و از چند روز قبل نیز کولاک و برف شدیدی در منطقه‌ آغاز شده بود. همچنین این منطقه بلندترین ارتفاع استان گلستان است و هنگام پیمایش زانوی یکی از این کوه‌نوردان به خاطر سقوط از یک تخته سنگ آسیب دیده و کوهنورد دیگر نیز دچار سرمازدگی شده بود.

وی ادامه داد: برنامه صعود این کوه‌نوردان 2 روزه بود اما بعد از سه روز از بازنگشتن‌آنها چند نفر از کوهنوردان منطقه در تماس با هلال احمر اعلام کردند دوستان‌آنها که به ارتفاعات گاوکشان رفته بودند دچار حادثه شده و تقاضای کمک کرده‌اند. بلافاصله جلسه بحران تشکیل و ساعت 2 نیمه شب دو تیم امداد و نجات کوهستان و تیم آفرود استان که در رانندگی خارج از جاده و شرایط سخت در برف، باتلاق و کوهستان مهارت بالایی دارند به منطقه اعزام شدند.

مسئول امداد و نجات هلال احمر گرگان ادامه داد: ‌تیم‌های امداد و نجـات پس از 9 ساعت عملیات سرانجام ساعت 9 صبح موفق به پیدا کردن این دو کوهنورد شدند و آنها را به پایین منتقل کردند. خوشبختانه با توجه به حضور بموقع امدادگران این دو کوهنورد از مرگ نجات پیدا کردند.

«سعید کفشگری» یکی از کوه‌نوردانی که دچار حادثه شده بود نیز در گفت‌و‌گو با گروه زندگی از لحظات بیم و امید در ارتفاعات 3900 متری شاهکوه گفت. این کوه‌نورد 30 ساله روستایی که 6 سال است به صورت حرفه‌ای کوه‌نوردی و غارنوردی می‌کند گفت: ساکن روستای ولیک آبادان گرگان هستم و سال‌هاست کشاورزی می‌کنم. از چند سال قبل به خاطر علاقه زیادی که به کوهنوردی و غارنوردی داشتم وارد این رشته ورزشی مهیج شدم. غار چکورپینار در ترکیه نخستین تجربه پیمایش و دستیابی ایرانیان به عمق 1196 متری بود که من هم در این پیمایش حضور داشتم. همچنین غار سم سومین غار عمودی ایران که عمق آن 406 متر است از جمله اکتشافاتی بود که همراه با یک گروه غارنوردی انجام دادیم. در کرمانشاه نیز در عمق 568 متری غار چوچار نفوذ کردیم و پیش‌بینی ما این است که اگر به عمق بیشتری از این غار نفوذ کنیم موفق خواهیم شد عمیق‌ترین غار عمودی ایران را کشف کنیم.

این کوه‌نورد درباره حادثه ارتفاعات شاهکوه گفت: خط الرأس گاوکشان یکی از زیباترین مناطقی است که چند سالی است تلاش می‌کنیم آن را پیمایش کنیم. همراه با محسن ده ملایی یکی از دوستان کوهنوردم برنامه صعود و پیمایش در ارتفاعات شاهکوه را برنامه‌ریزی کردیم. وی ادامه داد: روز چهارم از برنامه صعود و پیمایش در خط الرأس در ارتفاع 3900 متری پای دوستم دچار سرمازدگی شد و زانوی من نیز به خاطر سقوط از تخته سنگی آسیب دید. خوشبختانه تلفن همراه و همچنین GPS در آن ارتفاع کار می‌کرد. بلافاصله با دوستان‌مان تماس گرفتیم ودرخواست کمک کردیم. لحظات بسیار سختی بود و طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی یک جبهه هوای سرد همراه با برف درحال نزدیک شدن به منطقه بود واگر ما دیرتر به پایین منتقل می‌شدیم ممکن بود در برف و کولاک گرفتار شویم. خوشبختانه با تشکیل اتاق بحران دو تیم مجهز از امدادگران کوهستان هلال احمر گرگان از سمت سمنان به منطقه‌ای که ما در آنجا قرار داشتیم صعود کردند و ما را نجات دادند.

این کوه‌نورد در ادامه گفت: پیمایش خط الرأس گاوکشان یکی از زیباترین پیمایش‌های کوه‌نوردی است و متأسفانه اطلاعاتی که توسط کوه‌نوردان قبلی درباره این خط الرأس داده شده بود کامل نبود و به همین خاطر نتوانستیم آن را به پایان برسانیم اما فروردین ماه سال آینده بازهم به ارتفاعات شاهکوه صعود خواهیم کرد و با یک برنامه‌ریزی درست پیمایش خط الرأس گاوکشان را انجام خواهیم داد.