هوا شناسی
آرشیو اخبار
گالری تصاویر
فدراسیون
کردستان

  بي تحركي و بروز بيماري های قلبي


 بي تحركي از عوامل خطرناك و اصلي بروز بيماري قلبي است و افرادي كه ورزش نمي كنند بايد به اين موضوع توجه كنند.
 بيماري هاي قلبي و عروقي از شايع ترين امراض در بين مردم است و برخي اوقات نيز ممكن است اين بيماري سبب مرگ اشخاص شود پس افرادي كه ورزش نمي كنند توجه كنند كه بي تحركي از عوامل اصلي و خطرناك بروز بيماري قلبي است.
در عوض انجام ورزش و كوهنوردي به بهبود سلامت قلب كمك مي كند و مي تواند برخي از عوامل خطرناك بروز بيماري قلبي را كاهش دهد.
در هنگام ورزش كوهنوردي قلب مانند تمام ماهيچه ها قوي تر و بزرگتر مي شود و با هر ضربه خون بيشتري را مي تواند به بدن پمپاژ كند و سطح حداكثر خود را در صورت نياز با فشار كمتري حفظ كند.......
 
 
سرعت ضربان قلب در حال استراحت افرادي كه ورزش مي كنند آهسته است چون تلاش كمتري براي پمپ كردن خون لازم است.
 
فردي كه اغلب اوقات و با شدت ورزش مي كند كمترين احتمال دچار شدن به بيماري قلبي را دارد و مطالعات نشان مي دهد كه ورزش هاي سبك تا معتدل حتي در افراد مبتلا به بيماري قلبي نيز مفيد هستند و تنها فرد مبتلا به اين بيماري يا در معرض عوامل خطرزاي قلبي بايد قبل از شروع يك برنامه ورزشي نظر پزشك خود را جويا شود.
 
 قلب اندام عضلاني بزرگي است كه خون را به سراسر بدن پمپ مي كند و دريچه هاي داخل قلب باز و بسته مي شوند اين كار ميزان خون ورودي يا خروجي از قلب را كنترل مي كند.
 
 ورزش و كوهنوردي داراي تاثيراتي است كه براي قلب و جريان خون مفيد است، كوهنوردي نيز از رشته هاي ورزشي و پاك در بين علاقمندان اين حوزه است و انجام آن مانند ساير ورزش ها تاثيرات خوبي دارد اين فوايد شامل بهبود سطوح كلسترول و چربي، كاهش تورم در شريان ها كمك به برنامه هاي كاهش وزن كمك به انعطاف پذيري و بازماندن رگ هاي خوني است و مطالعات نشان مي دهند كه فعاليت بدني و اجتناب از مصرف غذاهاي چرب موفق ترين روش هاي رسيدن به سطوح سلامت قلب و حفظ تناسب اندام و وزن است.
 
 افرادي كه سبك زندگي فعالي را دنبال مي كنند 45 درصد خطر توسعه بيماري قلبي كمتري را نسبت به افراد بي تحرك دارند و كارشناسان در تلاش بوده اند تا مشخص كنند چه ميزان ورزش براي ايجاد فوايد قلب لازم است.
 
تغييرات مفيد در سطوح كلسترول و چربي شامل سطوح LDL پايين تر (كلسترول بد) حتي زماني هم كه افراد اندكي ورزش باشد تا معتدل يا شديد نظير 12 مايل در هفته پياده روي يا دوي آرام انجام داده اند رخ مي دهد.
 
 برخي مطالعات حاكي از آن است كه براي بيشترين محافظت از قلب، نه طول مدت يك جلسه ورزش منفرد بلكه ميزان كل هفتگي انرژي مصرف شده اهميت دارد و تمرين مقاوتي با وزنه را هم با محافظت از قلب مرتبط دانسته اند.
 
توجه داشته باشيد اگر مبتلا به بيماري قلبي هستيد يا عوامل خطرساز بيماري قلبي داريد قبل از شروع تمرين مقاوتي حتما با پزشك تان مشورت كنيد. بيماران مبتلا به نارسايي قلبي به طور سنتي از انجام ورزش منع شده اند.
 
اين در حالي است كه امروزه نشان داده شده كه انجام ورزش تحت نظارت پزشكي براي بيماران منتخب داراي نارسايي قلبي با ثبات مفيد است و تمرين مقاومتي تدريجي ممكن است به طور خاص براي بيماران مبتلا مفيد باشد زيرا كه عضلات را كه در اختلال تضعيف مي شوند، تقويت مي كند و حتي تنها انجام روزانه ورزش هاي فشار مي تواند جريان خون را در درون شريان ها بهبود دهد.
 
به هرحال كارشناسان هشدار مي دهند كه ورزش براي تمام بيماران مبتلا به نارسايي قلبي مناسب نيست.
 
 هر فرد دچار حمله قلبي يا داراي عوامل خطرزاي توسعه بيماري قلبي بايد قبل از شروع يك برنامه ورزشي با پزشك مشورت كند، اين بيماران مي توانند تقريبا هميشه تا زماني كه قبل از آن مورد ارزيابي قرار گيرند به انجام ورزش بپردازند و برخي نياز خواهند داشت ورزش خود را تحت نظر پزشك انجام دهند.
 
با وجود اينكه اغلب براي يك پزشك دشوار است كه مشكلات سلامتي را كه ممكن است در نتيجه يك برنامه ورزشي روي دهد، پيش بيني كند افراد در معرض خطر بايد از هر نوع علائم هشدار دهنده مشكلات مضر در حين ورزش آگاه باشند.
 
 برخي از كارشناسان معتقدند، افراد بالاي 40 سال چه در معرض خطر بيماري قلبي باشند يا نباشند، قبل از شروع يا تشديد يك برنامه ورزشي بايد آزمايش جسماني كاملي را انجام دهند.
 
 انجام تست استرس به تشخيص خطر بروز مشكل قلبي ناشي از ورزش كمك مي كند. افراد داراي مشكل قلبي با سابقه بيماري قلبي بايد قبل از آغاز برنامه ورزشي تست استرس را انجام دهند.
 
افرادي كه بيماري ديابت كنترل نشده، حملات قلبي كنترل نشده، فشار خون بالاي كنترل نشده، حمله قلبي در ظرف شش ماه قبل، نارسايي قلبي و آنژين بي ثبات، بيماري دريچه آئورت قابل توجه يا آنوريسم (آتساع رگ) آئورتي دارند بايد از انجام ورزش شديد اجتناب كنند، يا آن را با نظارت دقيق آغاز كنند.
 
 افرادي كه داراي فشار خون متوسط تا شديد هستند، قبل از اينكه برنامه ورزشي شديدي را آغاز كنند، فشارشان را بايد به سطوح پايين تر آورند.
 
 مرگ هاي ناگهاني كه براي افراد جوان توسط انجام ورزش اتفاق مي افتد نادر، اما موجب نگراني زيادي است در مواردي قبل از آنكه بيهوشي رخ مي دهد، علت آن افت ناگهاني و شديد در فشار خون است و بايد متذكر شد كه بيهوش شدن در ورزشكاران نسبتا شايع است و تنها در افراد مبتلا به بيماري قلبي خطرناك است.
 
ممكن است به خصوص براي افراد يا عوامل خطرزاي بيماري قلبي و در بزرگسالان پرخطر باشد؛ زيرا كه اين فعاليت ها بر قلب فشار مي آورند و براي دوره اي كوتاه فشار خون را بالا مي برند و ممكن است اسپاسم هايي را در شريان هايي كه به طرف قلب مي روند، ايجاد كند.
 
برخي معاملات حاكي از آن است كه ورزش هاي رقابتي كه فعاليت شديدتر را با هيجانات تهاجمي همراه مي كنند، با احتمال بيشتري نسبت به ديگر شكل هاي ورزشي سبب آغاز حمله قلبي مي شوند.
 
 بايد متذكر شد طبق يك تحقيق حداقل 40 درصد مردان جوان كه به ناگهاني در طي يك فعاليت مي ميرند، قبلا علايم هشداردهنده بيماري را تجربه كرده اند، ولي ناديده گرفته اند.
 
علاوه بر اجتناب از فعاليت هاي مخاطره آميز، بهترين تاكتيك پيشگيرانه به طور ساده گوش كردن به بدن و درخواست كمك پزشكي با بروز اولين نشانه علائم در طي ورزش يا پس از آن است.
 
علائم اوليه حمله قلبي شامل تنگي نفس، درد قفسه سينه و ضربان قلب نامنظم است و افرادي كه اين نشانه ها را در بدن خود احساس مي كنند، حتما آن را جدي بگيرند.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

کانون کوه نوردان کردستان

ارسال شده توسط . farid.bayzidnezhad.  سه شنبه 8 تیر ماه 1395- ساعت 11.10

 






   نام   

 ایمیل     

متن