هوا شناسی
فدراسیون
کردستان

آخرین اخبار از حادثه غار پراو از زبان سرپرست برنامه

در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر بروز حادثه برای یک بانوی غارنورد در « غار پراو» کرمانشاه در فضای مجازی منتشر شد .

خبرها حاکی از این بود که یکی از اعضای یک گروه 19 نفره غارنوردی که از روز چهارشنبه 21 مهر ماه 1395 از استانهای مختلف جهت پیمایش غار پراو به این غار عزیمت کرده بودند  در مسیر بازگشت به دلیل تخلیه انرژی و هایپوترمی دچار حادثه شده و از ادامه مسیر باز می ماند.

خبرهای ضد النقیضی در این رابطه منتشر شد  که از مصدومیت دونفر از غارنوردان حکایت داشت. در این خبرها اشاره شده بود که فرد حادثه دیده توسط همنوردان خود تا چاه هجدهم بالاکشی شده و در این مکان متوقف شده است.

ظاهرا فرد حادثه دیده خانم « الهام شینتی » از غارنوردان استان فارس بوده است . در برخی از گزارشاتی که شب گذشته منتشر شد اشاره شده بود که تا شب گذشته ( جمعه 23 مهر 1395) مصدوم هنوز دز نزدیکی چاه هجدهم بوده و شرایط جسمانی وی نامساعد می باشد.

اما صبح امروز ( شنبه 24 مهر 1395 ) این خبر توسط  پیمان یاوری ( از دست اندر کاران هلال احمر استان کرمانشاه ) تکذیب و اعلام شد که مصدوم به همراه کلیه نفرات گروه نیمه شب گذشته به سلامت از غار خارج شده و به کمک نیروهای امدادی از طریق بالگرد به میدان پراو منتقل شده است.

اندکی بعد گزارش حادثه به قلم « یوسف سورنی نیا » سرپرست برنامه فوق در فضای مجازی منتشر شد که می توانید آن را در ادامه ببینید :

لازم به توضیح است که سورنی نیا در گفتگو با خبرنگار کوه نامه ضمن تکذیب کلیه خبرهای منتشر شده در این مدت ، با انتقاد از انتشار اخبار نادرست و دامن زدن به شایعات توسط برخی کانالها و گروه های مجازی اعلام کرد: هیچ گونه حادثه ناگواری در کار نبوده و تنها مشکل به وجود آمده برای این بانوی غارنورد خستگی و از دست دادن انرژی بوده است که با مدیریت سرپرست و اعضای تیم برطرف شده و برنامه هر چند با 12 ساعت تاخیر ولی با سلامت کامل نفرات به اتمام رسیده است.

تیم ما متشکل از ۲۰ غارنورد که همگی دوره های غارنوردی رو دیده اند و مدتها در این زمینه فعالند روز سه شنبه ۲۰ مهر 1395 با برنامه ریزی از قبل تعیین شده وارد غارپراو شدند . تیم پیشرو پس از دستیابی به عمق ۷۵۲ متری و ایجاد کمپ به مدت ۸ ساعت توقف و استراحت داشتند .ساعت ۶ صبح پنجشنبه صعود و جمع آوری ثابت گذاری ها را آغاز کردیم ، در میانه راه دو نفر از اعضا تیم های بعدی که متاسفانه با کم توجهی به زمان بندی برنامه در حال فرود بودند برخوردیم .

در اولین مکان مناسب ( زیر چاه ۲۴ )  کمپی موقت ایجاد شد و  دو نفر استراحت کردند ، جز خودم دو نفر از افراد آماده را جهت کمک انتخاب کرده و باقی افراد را به سمت بالا فرستادم ، زیر چاه ۱۸ آنها را متوقف و خود به دهانه بازگشتم .

با برداشتن وسایل لازم به چاه ۱۸ برگشتم ، بین راه بقیه تیم بدون مشکل صعود می کردند ، تا برگشت من شش ساعت گذشته بود در این مدت با سوپ و چای داغ و دیگر مواد غذایی و استفاده از دو‌ کیسه بیواک استراحت کرده بودند ، صعود بدون اشکال ادامه پیدا کرد ، در دو نقطه دیگر توقف و استراحت کردیم .

الهام  شینتی با خوابیدن در کیسه خواب وضعیت خیلی خوبی داشت ، روز جمعه حدود شش عصر به وحید ولی الهی و پویا آزادانی پور برخوردیم که مقداری مواد غذایی و لباس خشک آورده بودند ، با دیدن شرایط وسایل را برداشته و زودتر از خود به سمت دهانه فرستادم  ، ونهایتا ما هم ساعت 30: 11 شب جمعه از غار خارج شدیم ، با توجه به شرایط ما حدود ۱۲ ساعت از برنامه عقب بودیم  اما همگی با استقبال دوستان داخل پناهگاه مواجه و مستقر شدیم .

همه چیز در غار تحت کنترل بود و شرایط در هیچ جایی از کنترل خارج‌ نبود . هیچ درخواستی کمک از هیچ ارگانی نداشتیم و نیازی هم برای  این کار نبود ولی با محبت آقای یاوری از دوستان خوب ما پروازی جهت انتقال به میدان پراو انجام شد.

وحید ولی الهی ،  رامین خورشیدی ، علی حبیبی ( از اعضای تیم خودم ) و پویا آزادانی پور از سنگنوردان کرمانشاهی جهت اطلاع از وضعیت موجود ،  کمک هایی را  انجام دادند که از آنها تشکر می کنم .

الان همه خوب اند ، و پس از جمع آوری وسایل بسمت کرمانشاه حرکت خواهیم کرد .